Fogszuvasodás
No Comments

Fogszuvasodás: sokszor emlegetjük, de tudjuk hogy mitől alakul ki?

A kakaóscsiga „ára”, avagy mi okozza valójában a fogszuvasodást?

Azt már a legkisebbek is tudják, hogy a cukor árt a fogaknak. (Az más kérdés, hogy nem igazán foglalkoznak vele.)

Azt azonban talán mi, felnőttek se tudjuk, hogy a finomított szénhidrátok legalább ilyen veszélyesek, mivel állaguknál fogva ragacsos filmréteget képezve képesek hosszan megtapadni a fogakon.

A cukros vagy keményítőtartalmú ételek fogyasztása után a szájüregben savas közeg jön létre, amelyben elkezdenek szaporodni a baktériumok. Ilyenkor a szájüregi pH 20 percig, vagy akár tovább is túl magas maradhat, ez idő alatt pedig értékes ásványi anyagok oldódnak ki a fogzománcból, meggyengítve annak szerkezetét és védelmét, és utat nyitva a fogszuvasodásnak.

 

Nem (csak a cukor) a ludas!

 

Az újabb kutatások szerint az elfogyasztott ételek cukortartalma és a bevitt cukor mennyisége csak az egyik tényező, ami előidézheti a fogszuvasodást, legalább ilyen fontos a cukor-és keményítőtartalmú ételek állaga, valamint az az időtartam, amíg az a fogakkal érintkezik.

A fogakhoz tapadó, ragacsos ételek és italok (édes péksütemények, gumicukor, cukros üdítők, csipszek) nagyobb mértékben okozhatnak fogszuvasodást, mert a nyál nem tudja őket lemosni a fogak felületéről és tovább maradnak a szájüregben.

A cukor egyik legnépszerűbb, mégis legkártékonyabb formája a kukoricaszirup.

Ezt a közkedvelt édesítőszert, gyakran használják szénsavas üdítőkben, gyümölcslevekben, ízesített joghurtokban, reggeliző pelyhekben, vagyis a legtöbb gyerek bizony rendszeresen találkozik velük.

A másik probléma az állandó nassolás, rágcsálás, mely folyamatosan magas szinten tartja a szájüreg savas közegét.

 

 

A fogszuvasodás megelőzése: Így segíthetünk megőrizni gyermekeink ép fogait

Fogaik egészsége érdekében az alábbi szabályokat érdemes betartatni a kicsikkel (és persze a nagyobbakkal is):

Cukor és szénhidrátfogyasztás után mossanak fogat, vagy – ha erre nincs mód – öblítsenek tiszta vízzel kapjanak be egy cukormentes rágógumit.

Ezáltal kevesebb ételmaradék ragad a fogak közé és csökken a lepedékképződés.

 

A rágás fontossága sem elhanyagolható, mivel fokozza a nyáltermelést, mely segít a megfelelő pH-szint visszaállításában, emellett fogtisztító hatású. Ezért a gyerekeink lehetőleg rágjanak sokat, és fogyasszanak olyan ételeket, amelyekhez alapos rágás szükséges: több zöldséget, gyümölcsöt, aszalt gyümölcsöket, teljes kiőrlésű és rostdús ételeket, magvakat.

Legalább ilyen fontos a rendszeres, napi ötszöri étkezés, ezáltal könnyebben elkerülhető az étkezések közötti nassolás, csipegetés.

 

A fogmosás után feledkezzenek meg a fogköztisztításról se!

 

Félévente-évente jelentkezzünk be velük egy fogászati kontrollra és szükség esetén vegyük igénybe a barázdazárást!

 

————————————————————————-

Forduljon hozzánk bizalommal, jelentkezzen be hozzánk egy állapotfelmérésre, konzultációra!

+36 70 904 4082

2030, Érd Angyalka u. 1/A.

08 dec, 2021

Cukorba mártott ünnepek 1.

A Mikulás csomagokból és az adventi naptár ablakaiból annyi édesség kerül elő, hogy általában még január végén is birkózunk vele. Emellett sütjük a mézeskalácsot, kóstolgatjuk a szaloncukrot, és akkor még… Tovább

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük